Schoterlandseweg 55 – Heerenveen
Om eerlijk te zijn doen we dit natuurlijk voor onszelf. Omdat we van kunst houden. En omdat we deze plaats graag willen delen met andere kunstenaars en kunstliefhebbers.Wij, Marcel Prins en Birgit Speulman, beeldend kunstenaars uit Den Haag, zochten in 2008 een plek om te wonen en werken. Die vonden we in Friesland. De oude mr. J.B. Kanschool te Jubbega-Schurega werd ons thuis. Een ideaal gebouw om tentoonstellingen te presenteren. Het middelste lokaal werd in 2011 voor dat doel ingericht en omgedoopt tot Kunstlokaal №8.
We nodigen collega-kunstenaars uit binnen- en buitenland uit om hun werk in deze ruimte te exposeren. Kunstlokaal №8 wil niet alleen een tentoonstellingsruimte, maar ook een ontmoetingsplaats zijn voor kunstenaars en kunstliefhebbers. Ons Rijksmonument is een gastvrije plaats om van gedachten te wisselen temidden van de kunst. Geanimeerde gesprekken in de tentoonstelling, het atelier en de tuin, waarbij een hapje en drankje op z’n tijd niet worden versmaad, leiden niet zelden tot nieuwe vriendschappen.
Waarom kunst?
Kunst verrijkt het bestaan doordat het niet eenduidig is. Goede kunst gaat nooit vervelen, integendeel, het blijft nieuwsgierigheid uitlokken. Als je lang genoeg kijkt, doe je steeds nieuwe ontdekkingen. Kunst smaakt naar meer.
