Jan Willem Jansen

De Kas, Van Kleffenslaan 5, Heerenveen

Punk geïntegreerd in de schilderkunst.
Ik heet Jan Willem Jansen en ik woon in Heerenveen. Ik ben 47 jaar en schilder nu zo’n 16 jaar. Ik probeer ‘punk’ (o.a. Imperfectie) in mijn schilderijen te integreren. Hoe ben ik op punk gekomen? Via Omroep Zwart bij de NPO zag ik punk voor het eerst. Punk is onder andere een muziekstroming, die het imperfecte laat zien. Het imperfecte kan niet zonder het perfecte volgens de theorie van het dualisme.
Hoe integreer ik punk (imperfectie) in mijn schilderijen? Ik schilder voornamelijk op gevoel en intuïtie. Zo ontstaan schilderijen die op het eerste primaire gevoel geschilderd zijn. Het eerste primaire gevoel is dan gekozen op kleur en vormgeving. Dit proces wordt bepaald in de hersenen in een fractie van een seconde. Mijn eerste indruk is dus altijd goed. De schilderijen ontstaan door een samensmelting van ideeën. Ik schilder compromisloos en de werken hebben geen titel. Het resultaat is veel verschillende kleuren en verrassende vormen. De compositie ontstaat vanzelf door te schilderen en eroverheen te schilderen.